Heräsin 3h virkistävien yöunien jälkeen aivan jäätävään palelemiseen.
Buranaa naamaan ja 10 min vielä unta lisää. Paleli vieläkin hirveästi, mutta ei
auttanut kuin heittää vaatteet niskaan ja suunnistaa Nizamuddin juna-asemalle
mistä juna kohti Agraa lähti. Sain neuvoteltua kyydin 70rp hintaan.
Asemalla juna löytyi tosi helposti, koska Intiassa yleensä kaikki ovat myös
englanniksi. Kauppojen kylteistäkin varmaan joku 80-90% on englanniksi ainakin
Delhissä. Juna-asemalla tuli ”järkytyksenä” se ihmispaljous. Voi elämä, että
voi olla paljon possea. Juna saapui hyvissä ajoin ja pääsinkin junaan oikeaan
vaunuun ja paikalleni.
Porukkaa lappoi sisään kaikenaikaa ja siinä vaiheessa, kun juna lähti
liikenteeseen oli käytävätkin niin täynnä ihmisiä, että liikkumaan ei olisi
mahtunut. Itse vaunut olivat varsin kuluneita ja kiskoja nähneitä. Koko
menomatkan kirosin, että en ollut ottanut takkia mukaan. Buranan myötä vilu
helpotti, mutta viileä oli, koska junan ikkunat olivat osittain auki ja ilma
virtasi vapaasti sisälle. Helpotusta kylmyyteen toi myös lämmin chai mitä joku kauppamies kiertin myymässä pitkin matkaa.
|
Askeettinen junanvaunu |
Agraan päästyäni törmäsin juna-asemalla
amerikkalaiseen Andrewiin ja Julieen. Heidän kanssaan napattiin kyyti asemalta
Taj Mahal:ille läheisestä pre-paid taxi kojusta.
Taj Mahal:in lipunmyyntiin päästyä edessä häämötti jälleen aivan
järjettömät jonot ihmisiä. Turisteille oli varattu oma lipunmyyntinsä jonka
jono oli vielä siedettävä. Hinnoittelussa on melkoinen hintaero paikallisten ja
turistien välillä. Paikalliset maksaa nähtävyydestä parikymmenta rupiaa, kun
muille se on 750 rupiaa. Lippuluukulla kävi tuuri ja sain 2 lippua jostain
syystä vaikka ostin vain yhden. Noh, annoin tämän ”ylimääräisen” lipun
Andrewille joka ei ollut vielä kerennyt ostaa lippua ja jaettiin näiden 2
ostetun lipun hinta 3:lla hengellä.
Pääportista alueelle mentäessä oli vielä suhteellisen tarkka turvatarkistus
jossa käytiin läpi kaikki tavarat mitä repussa sattui olemaan. Lopulta
ilmoitettiin, että otsalamppu on kiellettyjen tavaroiden listalla ja se pitäisi
palata viemään lokeroon jonon takana. Taas kävi tuuri ja vanhempi virkahenkilö
bongasi tilanteen ja tuli sanomaan, että laita valo reppuun, mutta et ota sitä
esille alueella. Tämä sopi hyvin, tosin minulle ei ihan auennut miksi
otsalamppu oli kielletty…
Viimein päästiin itse Taj Mahalin alueelle. Pääportista sisään astuttua
näky oli melkein epätodellinen. Keskellä palatsialuetta kohosi valtavankokoinen
valkoinen rakennus joka hohti auringonvalossa. Todellakin jotain mikä on näkemisenarvoinen
kerran elämässä.
|
Tarunhohtoinen Taj Mahal |
Taj Mahal on 1600-luvulla eläneen maharadzan vaimonsa muistomerkiksi
rakennuttama hökötys. Hänen vaimonsa kuoli synnyttäessään 14. lastaan.
Rakentaminen kesti 20 vuotta ja siinä oli mukana 20000 työmiestä. Intialainen
filosofi oli joskus sanonut, että Taj Mahal on kyynel ikuisuuden naamalla. (A
Tear drop on the face of Eternity) Muistomerkki äärettömälle rakkaudelle.
|
Taj Mahal |
|
Oikeasta kuvakulmasta katsottuna altaasta heijastuu peilikuva rakennuksesta |
Näpsittiin valokuvia ja kuljettiin pikkuhiljaa kohti itse rakennusta
satojen ellei tuhansien muiden vierailijoiden tapaan. Hyvien kuvien saaminen on
tällaisessa turistipaikassa lähes mahdotonta, koska kaikki kuvat on pilalla
järjettömästä ihmismassasta.
|
Pakollinen turistiposeeraus |
Lähemmäksi raknnusta päästessä ihmettelyä aiheutti se yksityiskohtien määrä
mikä rakennuksessa on ollut. Ei ihme, että sen tekemiseen vaadittiin niin suuri
työntekijämäärä.
|
Rakennuksen tekstuuria
|
|
Taj Mahalin vieressä oleva moskeija |
|
Etutorni |
|
Lisää detaileja |
|
Seinäkaiverruksia |
|
Seinäkaiverrus läheltä |
|
Koristekuviointia |
|
Holvikaari |
|
Seinäkirjoituksia |
|
Koristeluja ulkoseinämällä |
|
Pirteä asuste |
Rakennuksen sisällä oli ulkokehän huoneosa jossa oli erilaisia lokeroita. Aivan rakennuksen keskellä on vaimon hauta ja sen vieressä rakennuttaneen
maharadzan hauta. Haudan lähellä ei saanut kuvata joten sieltä ei kuvia siis ole.
|
"Taidetta" |
|
Kivikaiverruksia |
|
Paikallisia vierailijoita |
Päivän aikana kävi kymmeniä kertoja niin, että paikalliset tulivat
kyselemään saavatko ottaa itsestään kuvan kanssamme. Luonnollisesti syynä oli,
että halusivat samaan kuvaan nätin Julien kanssa, mutta Anderw ja meikäläinen
tultiin ”kaupan päälle”.
|
Poseerausta paikallisten kanssa |
Kun Taj Mahal oli niin sanotusti nähty, suuntasimme Agran kaupungille
syömään. Onneksi olimme tulleet aikaisin
aamulla mestoille. Iltapäivästä ihmismäärät olivat moninkertaistuneet ja
nähtävyydellä oli aivan järjetön ryysis.
|
Paikallisia naisia nähtävyydellä |
|
Lisää paikallisia |
|
Meikäläinen, Julie ja Andrew |
|
Pääportin kattokuviota |
Löytyi mukava kattoterassiravintola jossa ruoka oli jälleen hyvää.
Andrewilla ja Juliella oli aikasempi juna takaisin Delhiin joten he
suunnistivat kohti juna-asemaa ja itse suuntasin toiseen ravintolaan
istuskelemaan. Sovittiin vielä, että jos aikataulut osuu yksii niin törmätään
Goa:lla uudestaan. Olivat oikein mukavia ihmisiä niin ilman muuta!
Suuntasin toiselle kattoterassille katsomaan auringonlaskua Agran ylle ja
siemailemaan huurteista. Fiilistelin iltaa ja jossain vaiheessa havahduin
katsomaan kelloa. Olin muistanut junan lähtöaikataulun tunnin väärin ja junan
lähtöön olikin aikaa 15min. Asemalle kesti riksalla ainakin 15min. Maksoin
laskun nopeasti ja ryntäsin kadulle etsimään kyytiä. Eteen tulikin riksakuski jolle
heitin satasen käteen ja käskin ajaa vauhdilla asemalle. Hinnassa oli hurjat 30
rp eli 0,5e ekstraa siihen verrattuna mitä olisin normaalisti ollut valmis
maksamaan, mutta hätä ei lue lakia niin sanotusti.
Kuski ymmärsi yskän ja ajoikin kuin kaistapäinen ihmisjoukon keskellä.
Pääsin juna-asemalle 5min junan alkuperäisen lähtöajankohdan jälkeen, mutta
onnekseni juna oli myöhässä joten kerkesin siihen kivasti.
|
Auringonlasku kattoterassilta |
|
Taj Mahal horisontissa |
|
Taidetta 50mm linssillä |
Junamatka menikin
puoliunessa nuokkuen ja vilusta täristen. Junan penkit ovat sen verran
epämukavia, että lihakset joutuu olemaan jännityksessä kokoajan, että kestää
paikallaan. Tähän päälle vielä päivän kävelyt niin aika voimaton olo oli. Kuume
ilmeisesti nousemassa. Onneksi koko päivän jaksoi hyvin ilman mitään ongelmia.
Jälleen kyytiin pakkautui älytön määrä ihmisiä.
|
Ihmisvirtaa |
|
Älytön ryysis juna-asemalla
|
Lopulta, kun pääsin hostellille oli yllätys mieletön, kun väsyttävän päivän
päätteeksi suihkusta tulikin lämmintä vettä. Ensimmäinen kerta koko Intian
reissun aikana pääsin lämpmään suihkuun. Voi sitä ilon ja onnen tunnetta!
Suihkun jälkeen pikainen iltapala kattoterassilla ja nukkumaan puhtaisiin lakanoihin. Lämpöä oli taas
36,7.
|
Intialaisten käsitys puhtaasta lakanasta |
Sunnuntai-aamu alkoi loistavasti 12h yöunien jälkeen. Hyvä olo eikä
tietoakaan kuumeesta. Olin edellisenä iltana sopinut hostellin kanssa, että teen check-outin vasta kuudelta illalla.
Kävelin päivän Paharganjin ympäristöä läpi ja tein vielä hieman ostoksia.
Hippilaukku 160 rupiaa, flipflopin entisten hajonneiden tilalle 130 rupiaa.
|
Pienempiä katuja Paharganijn alueella |
|
Logistiikka toimii |
|
Holy Cow eli pyhä lehmä |
(Agrassa kauppias monotti vastaavanlaista napakalla potkulla kylkeen, kun otus paskansi liikkeen eteen. Se siitä pyhyydestä.)
|
Mustikki |
Tässä vaiheessa tajusin minkälaisen virheen olin tehnyt, kun majoitus oli Main
Bazar streetin varrella olevassa guesthousessa. Sivukujilla oli paljon
majapaikkoja paljon rauhallisemmalla sijainnilla. Pienet sivukujat olivat
suorastaan mukavia ja miljöö vastasikin paljon enemmän sitä mielikuvaa mikä
mulla intiasta oli. Olipas amatöörivirhe tosiaan, enhän Bangkokissakaan
majoittuisi mistään hinnasta suoraan Khao San Roadilla sijaitsevassa
guesthousessa vaan menisin pienemmille sivukujille…
Rauhallisemmilla kaduilla tuli vastaan paljon erilaisia mauste- ja
hedelmämyyjiä. Löytyi pieniä kahviloita mistä sai chaita sekä partureita ja
muita pikkukojuja.
|
Mausteita joka lähtöön |
|
Mitäs laitetaan? |
|
Visuaalista! |
|
|
Tein semmoisen havainnon, että kun sain viimein hankittua tuon hippilaukun
kameralaukuksi ja kävin vetämässä ”katu-uskottavat” kuteet päälle. (Intialaiset
pussihousut, hippipaita ja hippilaukku) niin myyjät pudottivat heti alkuhintaa
mitä tuotteista pyytivät. Kai he ajattelivat, että tuon näköinen tyyppi tietää
jo paremmin hintatason joten yrittävät huijata vähemmän.
|
Paan - kauppias. Betel-pähkinää ja mausteita käärittynä jonkinnäköiseen lehteen. |
|
Sorvaa sorvaa sorvaa vaan... |
Iltapäivän aikan huomasin, että alan pikkuhiljaa tykkäämään intiassa
matkustamisesta, kun pääsee vain pois pahimmilta alueilta.
Ennen kuutta kävin pakkailemassa kamat hostellilla ja läksin erääseen
nettikahvilaan kirjoittelemana blogia. Tarkoitus oli lähteä metrolla Old Delhin
juna-asemalle, mistä junani lähti kohti Ajmeria, mutta jumituin nettiin ja
tulikin hieman kiire lähteä. Ei ollut aikaa eksyä metron toimintaa selvittäessä
joten otin tutun ja ei niin turvallisen riksakyydin asemalle.
|
Old Delhi railway station |
Oikea laituri junalle löytyi jälleen varsin helposti ja jäin odottelemaan
oikeaa junaa. Junan saavuttua huomasin, että kaikkien vaunujen seinälle oli
tulostettu nimilista matkustajista. Bongasin oman nimeni listalta ja varmistin
mikä paikkani oli. Paikka junassa oli makuuvaunussa ja ylimpänä punkkana.
Sängyt olivat kolmessa kerroksessa siten, että ylin sänky on aina valmiina ja kaksi
alempaa käännetään makuuasentoon vasta yöllä. Onneksi olin varannut
Madventuresin vinkin mukaan yläpunkan joten pääsin pitkälleni heti matkan
alussa. Samaan loosiin sattui myös saksalainen Dyrk joka oli myös matkalla
Ajmerin kautta Pushkariin.
|
Yläpunkka |
|
Toimii kuin junan vessa |
Olin päivällä pohtinut lämpimän villapeiton ostoa, mutta jättänyt sen
ostamatta koska se olisi maksanut melkein 3 euroa ja en halunnut ylimääräistä
kannettavaa. Tämä kostautui matkalla, koska ennakko-odotustani vastoin, junassa
ei ollutkaan minkäänlaista peittoa tarjolla. Huonoksi onneksi junan katon ja
seinän saumassa oli reikä niin, että koko matkan siitä puhalsi kylmä ilma minua
kohti. Vaikka päällä oli kaikki vaatteet mitä omistin + sarongi, en saanut
nukuttua koko yönä kuin ehkä 15min ja loppuajan tärisin vilusta.
Kyllä matkustaminen on ihanaa...