lauantai 11. joulukuuta 2010

Bangkokissa taas!

Pitkästä aikaa taas blogin pariiin...

Sillä aikaa, kun olin ollut poissa Bangkokista, kaverini Jarkko ja hänen tyttöystävänsä olivat käyttäneet kämppäämme majoitukseen sen aikaa kun kaupungissa viipyivät reissunsa lomassa.

Oli kiva palata takaisin reissusta kämpille ja huomata, että jääkaappi oli täytetty oluella ja kämppään ilmestynyt kaikenlaista pientä naposteltavaa. Asustelijat olivat jättäneet ne ilmeisesti kiitokseksi lainasta.

Muutaman päivän kuluttua Ilmari, kämppiskin, palasi reissusta mukanaa tyttöystävänsä joka oli tullut suomesta käymään. Asunto alkoi pikkuhiljaa muistuttaa kommuunia, kun 5 henkeä asui yhtäaikaa samassa paikassa.

Saku ja Rane kiertelivät Bangkokia ympäriinsä ja välillä tuli lähdettyä mukaan katselemaan nähtävyyksiä missä ei aikaisemmin ollut tullut käytyä. Yksi sellainen oli Bangkokin kuuluisa "transu-kabaree".

Suurin osa Thaimaalaisista on uskonnoltaan buddhalaisia. Heidän uskomuksessaa on 3 sukupuolta, mies, nainen ja ladyboy. Ladyboyt ovat siis miehiä jotka tuntevat olevansa naisia vankeina miehen vartalossa ja käyttäytyvät ja pukeutuvat sen mukaan. Calypso Cabaree on kabaree performanssi joka on näiden ihmisten esittämä. Lähdettiin katsomaan Sakun, Ranen ja Katjan kanssa kyseinen show ja pakko sanoa, että varsin hieno ja hätkähdyttävä show oli kyseessä. Kabareeseen kuului erilaisia laulu, tanssi- ja koreografiaesityksiä. Hämmentävintä showssa oli, että välillä ei meinannut millään uskoa kaikkien esiintyjien olevan miehiä. Kaverin sanoja lainaten: "Syntisen kauniita miehiä". Suosittelen kyllä ehdottomasti kaikkia poikkeamaan showssa Bangkokin vierailun aikana. http://www.calypsocabaret.com/show.html

Aikaisemmin kirjoitin blogiin, kun käytiin katsomassa Thaiboxing matsia Lumpinilla Henkan ja Markuksen kanssa. Kyseinen reissu oli totaalinen pettymys. Ottelijat olivat tuolloin jotain 40 kiloisia nuoria ja paikalla ei ollut kuin kourallinen länsimaalaisia.

Viimekerrasta viisastuneena selvitettiin oikeat matsipäivät ja nyt lähdettiinkin katsomaan otteluita tiistaina. Tällä kertaa meininki oli täysin erilainen. Heti Lumpini Stadioinille päästyämme kimppuu hyökkäsi riivaajien lauma joka joka yritti kaupitella ökyhintaisia lippuja Ringside paikkaan lähimmäksi ottelukehää. Marssittiin kuitenkin lipputiskille kyselemään paikkoja 3. luokkaan eli ns. "huonoimpaan luokkaan". Haluttiin päästä paikallisten keskelle, sinne missä meininki on. Tällä kertaa käytiin sisällä katsomassa oliko porukkaa ja olihan sitä. Myös ottelulistat ja painoluokat tarkistettiin ennen lippujen ostoa. Lopulta liput olivat kädessä ja istuttiin areenan ulkopuolella hörppien virvokkeita ja odottaen matsien alkua. Kun meinattiin mennä sisälle niin turvamiehet näyttivät, että ei saada viedä pulloja sisälle. Lopulta tämäkin ratkesi, huomatessamme että virvoikkeet saa viedä sisään, kun vain ne ensin kaataa muovipusseihin. Ilmeisesti järjestäjät eivät halunneet, että ihmisillä on mitään heiteltävää sisällä.

Meininki ja yleistunnelma areenalla oli uskomaton. Ei voinut viimekertaa verrata missään mittapuussa. Ei edes meinannut uskoa, että kyseessä oli sama paikka. Paikalla oli tuhansia ihmisiä. Jokaisen potkun ja lyönnin aikana koko sali huudahteli, vedonlyöjät välittivät vetojaan ja tunnelta oli erittäin hektinen. Ottelijat olivat aikuisia ja nyt pääsi näkemään kunnon Thaiboxing otteluja joissa nytkit, potkut, polvet ja kyynärpäät sinkoilivat. Illan viimeisessä matsissa nähtiin vielä tyrmäyskin. Reissu oli totaalisen onnistunut.

Yleisöä

Matsi käynnissä

Saku ja Rane pussilla

Kommuunielämä Elefanttitalon kämpässä jatkui, kun Ilmarin tyttöystävä lähti takaisin suomeen ja seuraavana päivänä "vaihdossa" tuli Ilmarin kaveri Lasse.

Aikaisemmin Miika ja hänen kylässä olleet kaverinsa olivat keksineet, että paloportaita pitkin pääsee Elefanttitalon katolle, jonne muuten ei ole mitään asiaa. Seuraavina viikkoina tulikin sitten käytyä porukalla siellä useampia kertoja vilkuilemassa maisemia ja auringonlaskuja.

Talon katto näyttää siltä, että se jostain syystä jäänyt kesken. Siellä on uima-allas ja poreallas joita tuskin on koskaan käytetty.

Näkymät katolta on vielä paremmat ku kämpän ikkunasta. Bangkokia silmänkantamattomiin.

Auringonlaskun fiilistelyä

Saku ja Rane lähtivät loppuviikosta takaisin Balille ja kämppään jäi asumaan miun ja Ilmarin lisäksi vielä Lasse joka on reissussa pitemmänaikaa.

Syysloman loputtua alkoi koulukin taas. Nyt erona oli vain, että koulua oli joka päivä ja päivät olivat pitkiä. Seuraavat pari viikkoa meni aika perusrutiinilla taas. Käytiin leffoissa, syömässä, bilettämässä, makoiltiin uima-altaalla, pelailtiin pingistä... Uutuutena käytiin ajelemassa Cartingia joka sijaitsi kilometrin päässä kämpästä. Koko 3kk oli ollut puhetta, että "joku päivä pitää mennä ajamaan". Viimeinkin saatiin aikaiseksi ja mentiin. Ajaminen on huomattavasti halvempaa kuin Suomessa. 10min ajo maksaa 250b ennen neljää ja 350b neljän jälkeen eli 6 eurosta 8 euroon. 10 minuuttia kuulostaa lyhyeltä ajalta, mutta ei kyllä paljoa pitempään jaksaisi ajaa. Ajon jälkeen kädet olivat kipeät melkein viikon.

Race team

Ajon jälkeen kaikki oli hiestä märkiä

Marraskuun puolenvälin jälkeen meillä oli mahdollisuus osallistua paikallisten Thai-opiskelijoiden valmistujaisbileisiin. Meitä lähti edustamaan 5 hengen iskujoukko: mie, Markus, Lauri, Niklas ja J-P. Aamulla bussi starttasi kohti toisessa provinssissa olevaa armeijan koulutuskeskusta, missä kertoman mukaan piti olla jotain "extreme-toimintaa".

Käytännössä osoittautui, että siellä olikin laululeikkejä ja tehtävärasteja. Vähän samanlaisia juttuja mitä tehtiin suomessa ripari-ikäisenä... Illasta saavuttiin Green Mountain hotelli-resorttiin jossa ohjelmassa oli illanvietto.

Majoittauduttiin hotelliin joka olikin varsin hieno. Tuskin tulen reissun aikana majoittumaan kertaakaan yhtä hienoon majapaikkaan. Koulu maksoi meidän puolesta huoneet.

Illan ohjelmassa oli buffet syöminen, eri luokkien vapaamuotoiset esitykset ja yleistä illanistumista.

Hotellihuoneessa valmistautumassa iltaan.

Tosimiehen laser-efektilaite

Käytiin meidän iskuryhmän kanssa vetämässä lavalla tanssiesitys Shakiran tahtiin.

Koreografioina toimi perinteisen Suomalaisen pilkkitanssin liikkeet (Klubeiltakin tuttu).
Show oli menestys.

Loppuilta meni Thai-opiskelijoiden kanssa iltaa istuessa.

Aamusta lähdettiin takaisin kohti Bangkokia. Poikettiin matkalla syömässä hyvä ja runsas päivällinen sekä pistäydyttiin isolla padolla katselemassa maisemia.

Resortin pihajoki

Juomatauko.

Päivällinen. (kuva pöllitty ilman lupaa Markuksen galleriasta)

Reissu oli ihan mielenkiintoinen. Tuskin tälläisiä mahdollisuuksia tulee muuten reissussa ellei nytkin koulu olisi sitä meille mahdollistanut.

Palaillaan taas. Pitää yrittää saada blogia ajantasalle vähän useammin.