tiistai 31. elokuuta 2010

Koh Chang

Maanantaina oli pitkä koulupäivä. Koulua oli peräti klo 09-15. Empä muista milloin olisin ollut noin pitkään koulussa yhtenä päivänä. Kyllähän tälläiset ahkeroimisen jälkeen onkin jo loma paikallaan.

Aikaisemmin suunniteltiin, että lähdetään tiistaiaamuna kohti Koh Chang nimistä saarta Trat:in provinssissa, lähellä Kambodzan rajaa. Netistä katseltiin, että bussilla pääsee kätevästi. Ilta menikin varsin rauhallisissa merkeissä ja kamoja pakkaillessa.

Aamulla suhtkot aikainen herätys ja taksilla kohti Ekkamain bussiasemaa josta matkaan ilmastoidulla bussilla. Lippu yhteen suuntaan taisi olla 260bahtia. Bussi oli todellakin ilmastoitu, suorastaan jäätävän kylmä. Matka kesti noin 5 ja puoli tuntia, että päästiin satamaan. Satamasta lautta alle ja kohti Koh Changin saarta joka näkyikin ihan rannasta.

Rannalla vitsailtiin, että saarellehan pääsisi vaikka uimallakin... Ainakin sinne olisi päässyt nopeammin uimalla kuin lautalla. Autolautta kulki kuin tervassa. Lopulta, noin 45min päästä pääsimme saarelle ja saimme kohdata tervetuliaissateen. Taivas repesi ja vettä tuli hetkellisesti varsin runsaasti.

Satamasta nappasimme lavataksin jolla lähdimme kohti Lonely Beachia josta oli tarkoitus etsiä majapaikkaa. Taksi kulki ja kulki. Lopulta 7-8 tuntia Bangkokin kämpiltä lähtemisen jälkeen pääsimme perille määränpäähän.

Majoitus löytyi Sunset Huts nimisestä mestasta Lonely Beachilta. Hintaa omalle bungalowille jossa majoittui 2 henkeä tuli vähän alle 3e/ henki. Eiiiii paha.

Bungaloweja rannalla

Guesthousen terassi

Terassiposeeraus

Bungalowin terassin kasvi.

Auringonlasku bungalowin terassilta katsottuna

Toinen samanlainen eri iltana

Keskiviikko ja torstai meni rannalla makaillen ja meressä aalloissa lilluskellen. Näin low-seasonin aikaan saarella oli varsin mukavaa, kun ihmisä ei ollut hirveästi. Sai olla rauhassa rannalla.

Lonely Beach

White Sand Beach

Rannalta pois kävellessä vastaan tuli apinalauma joka majaili aivan tien vieressä. Jotenkin oli tosi jännä nähdä apinoita oikeasti, kun niitä normaalisti on nähnyt vain telkkarissa. Kyseiset elikot elävät siis aivan luonnonvaraisena saarella. Välillä ne sluibailet rennosti ja välillä suorittavat rikosaaltojaan pöllien tavaroita ihmisiltä.

Apina väijymässä uhria.

Keskiviikkona oli sopivasti täysikuu joten käytiin juhlistamassa Full Moonia paikallisessa menomestassa johon olikin kerääntynyt kyseiseksi illaksi varsin paljon porukkaa ottaen huomioon vähäisen turistien määrän. Lähdettiin baarista viimeisten joukossa ja samalla huomattiin, että sandaalit olivat lähteneet menemään ainakin 3 porukkamme jäseneltä.
Perjantaina napattiin skootterit alle ja lähdettiin ajelemaan pitkin saarta.

Ensimmäisenä otettiin suunta kohti saaren isointa vesiputousta. Vesiputous oli aivan mieletön mesta. Tropiikin oma uimastadion. Putouksen juurella oli syvä monttu jossa pystyi uimaan. Vesi virtasi jatkuvasti minkä seurauksena välillä sai uida tosissaan, että pääsi eteenpäin. Visiitti oli mieluisa kokemus ja oli täysin pääsymaksun, 250bahtin arvoinen.

Vesiputous

Uimahyppy luonnon omalla uimastadionilla.

Vesiputouksen jälkeen käytiin White Sand Beachilla katsastamassa paikat. Samalla pysähdyttiin syömäan ja uimaan meressä.

Illasta käytiin vielä ajelemassa ympäriinsä vaan ajelemisen ilosta. Mukavaa ajaa mutkaisia jyrkkiä ”vuoristo”teitä edestakaisin.

Auringonlasku eräältä maisemapaikalta kuvattuna.

Lauantaina osa porukasta lähti takaisin kohti Bangkokia. Meillä, vielä yhdeksi yöksi jääneillä päivä meni rennosti chillaillessa ja tekemättä mitään. Rentouttavaa.

Riippumattoparhautta.

Sunnuntai meni käytännössä kokonaan matkustaessa. Aamusta alkaen satoi vettä ja ajatus pitkästä kylmästä bussimatkasta märkänä hirvitti hieman mielessä.

Noh, matkasta selvittiin heittämällä enemmän vaatetta niskaan. Itseasiassa matkakin oli varsin rentouttava, sai fiilistellä musiikin tahdissa, täysin omissa ajatuksissa samalla kuin maisemat vilisivät silmissä ja matka taittui.

Kaikenkaikkiaan Koh Changin reissu oli varsin onnistunut. Kelit suosivat loistavasti. Vaikka olikin sadekausi niin joka päivä sunnuntaita lukuunottamatta oli aurinkoista ja kirkasta. Vettäkin tuli, mutta se satoi yöaikaan. Oli ihan hienoa katsella bungalowin parvekkeelta ukkosen pauhetta horisontissa.

Koh Changille on aivan pakko mennä vielä toistamiseen tämän reissun aikana. Ainoana miinuksena reissussa oli jatkuva päänsärky ja ajoittainen heikko olo johtuen edellisen viikon poskiontelotulehduksesta joka ei oikein tykännyt kylmästä bussimatkasta.